Reviews

  • The Strad January 2017

    more
  • MusicWeb International November 2016

    more
  • Klassieke Zaken October 2016

    more
  • Luister Magazine September 2016

    more
  • Review: Majestueuze fanfares als in keizerlijke tijden

    more
  • NRC Augustus 2016

    more
  • Locatelli CD reviews Luxembourg, Belgium & NL

    more
  • Violiste Lisa Jacobs: Een klasse apart

    more
  • Konzert in malerischer Kulisse

    more
  • Westdeutsche Allgemeine Zeitung: Konzert der Sonderklasse

    more
  • Kifisia Newspaper: 'Lisa Jacobs has literally astonished us'

    more
  • Lovende review Recital Athene, Griekenland

    more
  • Persquotes

    more
  • Brabants Dagblad: Lisa Jacobs zingt, spreekt, danst op haar viool

    more
  • The Strad: A ravishing disc of Belgian masterpieces

    more
  • **** BBC Music Magazine review

    more
  • An irresistible, nearly overwhelming whole - Fanfare Magazine USA

    more
  • LUISTER 'Ideale combinatie van hartstocht, lyriek en virtuositeit'

    more
  • Platomania: Kamermuziek van wereldniveau

    more
  • Musicalifeiten.nl: Review van 'POÈME'

    more
  • Grafschafer Nachrichten: Innigkeit, Ausdruck und Hingabe an die Musik

    more
  • Grafschafter Nachrichten: Das Publikum in atemlose Stille versetzt

    more
  • Eindhovens Dagblad: Een talent om rekening mee te houden.

    more

Locatelli CD reviews Luxembourg, Belgium & NL

Expressiver Locatelli
Pietro Antonio Locatellis Violinkonzerte Nr. 1, 2 & 4 spielt die niederländische Geigerin Lisa Jacobs zusammen mit ‘The String Soloists’. Die Interpretation des 2. Konzerts mit seinen drei langsamen Sätzen (Andante-Adagio-Andante) ist ein kleines Wunder an kunstvoll-expressivem Musizieren. Dass sie auch zu stärkeren Kontrasten fähig ist, zeigt die Musikerin im 1. Konzert, das mehr Energie verlangt, während das Vierte wiederum sehr ruhig daherkommt. Lisa Jacobs spielt es mit warmem Ausdruck und viel Charme, der sich wohltuend von anderen, energischeren Interpretationen abhebt.  
Remy Franck, Pizzicato (Luxembourg), Juli 2016

Op haar Locatelli cd etaleert Lisa Jacobs in Locatelli’s concerti 1,2 en 4, perfect haar aanstekelijke virtuositeit, gecombineerd met charme en een dansant, lachende, gepassioneerd lyrische aanpak. Lisa heeft geen grote toon maar een fijne. Haar klank en verschijning zijn innemend en ontwapenend.

In 2014 richtte Lisa Jacobs haar eigen strijkersensemble “The String Soloists” op, een internationaal dynamisch strijkersensemble, gevestigd in Amsterdam. Ze bestaan uit 14 strijkers en spelen onder leiding van concertmeester Janneke van Prooijen en artistiek leider Lisa Jacobs. Hun benadering van musiceren zonder dirigent is wat hen van de reguliere kamerorkesten onderscheidt. Het vraagt een intensieve betrokkenheid van alle muzikanten en het resultaat is verbluffend. Zeker luisteren.  
****** Michel Dutrieue, Klassiek Centraal (Belgium), Juli 2016

'Jacobs' vertolkingen zijn beeldschoon, gracieus en spatzuiver...in de minutenlange solo-capricci die Locatelli in elk concert verwerkt, houdt ze de spanning voortreffelijk vast en is eens en te meer te horen dat ze deze muziek een warm hart toedraagt. 
**** Frits van der Waa, De Volkskrant, Juli 2016

De Nederlandse violiste Lisa Jacobs heeft met dit warm Italiaanse barokprogramma mijn hart gestolen. Subliem zoals zij de agogiek realiseert, de diepe gloed van haar instrument heeft ingebed in deze ware paradepaarden van de Italiaanse barokke vioolkunst. Alleen al de onbegeleide, met de aan de cadens verwante capricci zijn een ware lust voor het oor. Vlekkeloze articulatie, feilloze intonatie en gevoel voor zowel virtuoze als expressieve portuur leverden een uitermate bewonderenswaardige cd op. 
Aart van der Wal, Opus Klassiek (NL), Juli 2016

Lisa Jacobs en haar jonge, internationale en als regel twaalfkoppige begeleiding, maken een bruisend feest van het hier opgenomen drietal concerten. De soliste voelt zich niet alleen op haar gemak in de momenten van violistisch vuurwerk, maar produceert ook aanlokkelijke, glanzende melodielijnen. 
Hoewel Locatelli een duidelijke melodische persoonlijkheid bezat, is deze minder uitgesproken dan bij tijdgenoten. Maar zijn inventiviteit bezit een grote ritmische vitaliteit die bij vlagen aan Vivaldi doet denken en dat aspect is goed onderkend door Lisa Jacobs. Zo verleent ze eveneens aan de langzame delen – altijd een largo – een inherente Händeliaanse bevalligheid.
Met een uitstekende, homogene, vitale en stijlvolle begeleiding krijgen we een mooi sluitend en stimulerend eindresultaat.
Met de evenwichtige opname met de soliste in het goede perspectief en een aangename ambiance van de Cunerakerk in Rhenen kan het resultaat heel geslaagd worden genoemd. Hopelijk is het succes van deze opname zo groot, dat de overige negen concertjes volgen. 
Jan de Kruijff, Musicalifeiten, Juni 2016

Technische beheersing wordt in één adem gekoppeld aan een dieper muzikaal inlevingsvermogen. De soliste onderstreept op treffende wijze de revolutionaire trekjes van Locatelli's 'Kunst van de Viool'.
Maarten Jan Dongelmans, De Gelderlander, Juni 2016


 

Lisa Jacobs