Reviews

  • The Strad January 2017

    more
  • MusicWeb International November 2016

    more
  • Klassieke Zaken October 2016

    more
  • Luister Magazine September 2016

    more
  • Review: Majestueuze fanfares als in keizerlijke tijden

    more
  • NRC Augustus 2016

    more
  • Locatelli CD reviews Luxembourg, Belgium & NL

    more
  • Violiste Lisa Jacobs: Een klasse apart

    more
  • Konzert in malerischer Kulisse

    more
  • Westdeutsche Allgemeine Zeitung: Konzert der Sonderklasse

    more
  • Kifisia Newspaper: 'Lisa Jacobs has literally astonished us'

    more
  • Lovende review Recital Athene, Griekenland

    more
  • Persquotes

    more
  • Brabants Dagblad: Lisa Jacobs zingt, spreekt, danst op haar viool

    more
  • The Strad: A ravishing disc of Belgian masterpieces

    more
  • **** BBC Music Magazine review

    more
  • An irresistible, nearly overwhelming whole - Fanfare Magazine USA

    more
  • LUISTER 'Ideale combinatie van hartstocht, lyriek en virtuositeit'

    more
  • Platomania: Kamermuziek van wereldniveau

    more
  • Musicalifeiten.nl: Review van 'POÈME'

    more
  • Grafschafer Nachrichten: Innigkeit, Ausdruck und Hingabe an die Musik

    more
  • Grafschafter Nachrichten: Das Publikum in atemlose Stille versetzt

    more
  • Eindhovens Dagblad: Een talent om rekening mee te houden.

    more

Violiste Lisa Jacobs: Een klasse apart

© Leeuwarder Courant, Februari 2016 *****
Rudolf Nammensma
''Samen met tien strijkers en een klavecinist creëerde ze indrukwekkende muzikale bouwsels...
Deze vaderlandse violiste leek haar interpretaties op te bouwen uit een innerlijke beleving ter plekke, alsof ze ontstonden waar je bij stond. Op snaren is Lisa Jacobs een klasse apart. Ze verstaat de kunst de luisteraar te raken.''


Violiste Lisa Jacobs maakte haar debuut op zeventienjarige leeftijd bij het Koninklijk Concertgebouworkest ten tijde van Riccardo Chailly. Inmiddels heeft ze haar vleugels uitgeslagen en gooit ze internationaal hoge ogen op de door haar bespeelde zeventiende-eeuwse Rugieri-viool. De naam en faam van deze jonge violiste zijn in opbouw en dat vertaalt zich soms in minder goed bezette zalen, zoals gisteravond, maar haar spel in maar liefst drie vioolconcerten en een aantal kortere stukken was er zo te horen niet minder om.

Samen met tien strijkers en een klavecinist creëerde ze indrukwekkende muzikale bouwsels. Daaronder een doorzichtig, rustig ademend concert in a klein van Johann Sebastian Bach, waarin de doorgaans aangebrachte effecten waren afgezwakt om plaats te maken voor een tedere sfeer. Ook de finale, door menig collegaviolist met bravour gebracht, pakte bij Jacobs anders uit. Een ingetogen en natuurlijk gefraseerde vreugdedans liet ze horen, sympathiek en verfijnd gebracht, begeleid door gelijkgestemde, rank klinkende String Soloists.
En dan was er die heerlijke scherpe felheid waarmee Pietro Locatelli's opus 3 no. 1 werd gelanceerd. Plus het bedje van kabbelende strijkers dat Jacobs' delicate partij even later ondersteunde. Draaiende muzikale bewegingen, het hogere 'vioolregister' dat op een natuurlijke manier werd aangesproken, inderdaad Jacobs voerde de luisteraar met smaak naar een zorgeloos Venetië. De in dit concert ingebouwde capricci met hun technische hindernissen gingen haar fantastisch af. Moeiteloos leek het. In dit concert liet ze haar viool zingen en dansen tegelijk en zette haar innemende en veeleisende spel in om haar publiek noot voor noot aan zich te binden. Net als de 'Soloists'. En met succes. Ook de lyrische Cantabile van Niccolo Paganini, oorspronkelijk geschreven voor viool en gitaar, bleek geknipt voor Jacobs. Het zangerige karakter wist ze uitstekend te treffen. Dat ze de vrijwel onspeelbare Paganini met zijn trucendoos ook in de vingers had bewees de violiste met een korte demonstratie.
Maar dat was niet alles, ze bleek een goed ontwikkelde neus voor sferen en bepaalde stijlen te bezitten. Jacobs klonk weemoedig en peinzend in het zelden uitgevoerde Les Neiges d'Antan (De sneeuw van weleer) van Eugène Ysaye. En vertederend en contrastrijk in een speels jeugdconcert van Felix Mendelssohn.

Deze vaderlandse violiste leek haar interpretaties op te bouwen uit een innerlijke beleving ter plekke, alsof ze ontstonden waar je bij stond. Op snaren is Lisa Jacobs een klasse apart. Ze verstaat de kunst de luisteraar te raken.
 

Lisa Jacobs