Reviews

  • The Strad January 2017

    more
  • MusicWeb International November 2016

    more
  • Klassieke Zaken October 2016

    more
  • Luister Magazine September 2016

    more
  • Review: Majestueuze fanfares als in keizerlijke tijden

    more
  • NRC Augustus 2016

    more
  • Locatelli CD reviews Luxembourg, Belgium & NL

    more
  • Violiste Lisa Jacobs: Een klasse apart

    more
  • Konzert in malerischer Kulisse

    more
  • Westdeutsche Allgemeine Zeitung: Konzert der Sonderklasse

    more
  • Kifisia Newspaper: 'Lisa Jacobs has literally astonished us'

    more
  • Lovende review Recital Athene, Griekenland

    more
  • Persquotes

    more
  • Brabants Dagblad: Lisa Jacobs zingt, spreekt, danst op haar viool

    more
  • The Strad: A ravishing disc of Belgian masterpieces

    more
  • **** BBC Music Magazine review

    more
  • An irresistible, nearly overwhelming whole - Fanfare Magazine USA

    more
  • LUISTER 'Ideale combinatie van hartstocht, lyriek en virtuositeit'

    more
  • Platomania: Kamermuziek van wereldniveau

    more
  • Musicalifeiten.nl: Review van 'POÈME'

    more
  • Grafschafer Nachrichten: Innigkeit, Ausdruck und Hingabe an die Musik

    more
  • Grafschafter Nachrichten: Das Publikum in atemlose Stille versetzt

    more
  • Eindhovens Dagblad: Een talent om rekening mee te houden.

    more

Musicalifeiten.nl: Review van 'POÈME'

YsaÿePoème élégiaque in d op. 12; Extase op. 21; Franck: Vioolsonate in A. Lisa Jacobs en Ksenia Kouzmenko. Challenge CC72624 (56’10”). 2013

Voor ieder op cd debuterend viool/piano duo staat de dwingende vraag voorop: waarmee kunnen we ons goed profileren, wat is goed ingespeeld repertoire, welk idioom ligt ons heel goed? Wie op haar website de voor een jonge violiste al heel lange, repertoirelijst beziet, weet dat ze eigenlijk talloze opties had. Er zit veel logica in om dan bekend en onbekend repertoire te combineren en dat is precies wat hier gebeurt. Tamelijk exclusief zelfs.

Het is namelijk zelfs zo, dat men discografisch beschouwd tot Oistrakh en Yampolsky (EMI 569.113-2) moet teruggaan om een andere, oude opname van Extase te vinden. Wat het Poème betreft kennen we de uitgaven van Zimmermann/Strabbioli (EMI 555.255-2) en Graffin/Devoyon (Hyperion CDH 55226) en om het maar meteen te verraden: Jacobs en Kouzmenko doen geenszins onder voor deze bekende groten. Ze spelen namelijk poëtisch of assertief al naar de muzikaal wezenlijke momenten daarom vragen. Op hun opvatting valt eigenlijk niets af te dingen, op hun samenspel van eenheid, geven en nemen evenmin. Het is een feest om hiernaar te luisteren. Alleen dit gedeelte vormt al een fijne aanwinst.
Dat wekt vertrouwen voor de aanpak van de Sonate van Franck. Opnieuw klinkt een interpretatie die rijk aan facetten is, fantasievol en ook heel natuurlijk in zijn eb- en vloedwerking. De getoonde virtuositeit spreekt tegenwoordig haast vanzelf. De lyrische frasen zingen, de heftige krijgen beiderzijds de nadruk die ze nodig hebben. Het tweetal heeft de sonate volkomen begrepen en toont dat; het weet ook de stemming van elk deel raak te treffen. Vergelijking met de besten – Danczowska/Zimerman (DG 477.5903), Chung/Lupu (Decca 421.154-2), Perlman/Ashkenazy (Decca 452.887-2) en de Khachatryans (Naïve V 5122) – hoeven niet te worden geschuwd. Voeg daarbij dat Tom Peeters (een ex Muziekregistratie student van het Haagse K.C.) voor een ideale en een mooie toon zorgde en het succes is volledig.

Lisa Jacobs